Прилог бр.3 |
Предметна програма од прв, втор и трет циклус на студии |
||||||||||||||||||
1. |
Наслов на наставниот предмет |
ОДБРАНИ ПОГЛАВЈА ОД НЕОРГАНСКА ХЕМИЈА |
|||||||||||||||||
2. |
Код |
|
|||||||||||||||||
3. |
Студиска програма |
Сите студиски програми на хемија |
|||||||||||||||||
4. |
Организатор на студиската програма (институт, катедра, оддел) |
Институт за хемија |
|||||||||||||||||
5. |
Степен (прв, втор, трет циклус) |
Прв |
|||||||||||||||||
6. |
Академска година / семестар |
II/III |
7. |
Број на ЕКТС кредити |
6 |
||||||||||||||
8. |
Наставник |
Проф. д-р Билјана Пејова
|
|||||||||||||||||
9. |
Предуслови за запишување на предметот |
Општа хемија Неорганска хемија |
|||||||||||||||||
10. |
Цели на предметната програма (компетенции): Студентот да ги утврди генералните хемиски принципи и да добие продлабочени знаења за хемијата на неорганските соединенија. |
||||||||||||||||||
11. |
Содржина на предметната програма: 1. Вовед: периодични промени во електронската структура на атомите (честичка со маса m во еднодимензионална кутија, атомски орбитали кај водороден атом, атомски орбитали кај повеќеелектронски атоми), периоден систем, електронска конфигурација на атомите 2. Периодичен тренд на својствата на атомите: ефективен полнеж на јадрото, атомски и јонски радиус, енергија на јонизација, електронски афинитет, електронегативност, поларизабилност, генерални својства на елементите 3. Хемиски врски кај неорганските соединенија: јонска врска (енергетски аспекти при образување на јонска врска, интеракции меѓу јони, енталпија на кристална решетка), луисовски структури (октетно правило, резонанца, формален полнеж, оксидационен број, хипервалентност), карактристики на хемиска врска (должина на врска, јачина на врска, енергија на врска), модел темелен на одбивање на паровите валентни електрони, теорија на валентни врски (хомонуклеарни двоатомски молекули, повеќеатомски молекули, концепт на хибридизација), теорија на молекулски орбитали (молекулски орбитали кај хомонуклеарни двоатомски молекули, молекулски орбитали кај повеќеатомски молекули, карактеристики на повеќекратните врски) 4. Хемија на координациони соединенија: комплексни честички, координациони соединенија (неутрални и јонски), лиганди (амбидентатни, полидентатни), полинуклеарни комплекси, номенклатура, координациони полиедри, изомерија и хиралност, хемиско сврзување од аспект на теорија на валентни врски, теорија на кристално поле (октаедарско и тетраедарско кристално поле, спектрохемиска низа, електронска конфигурација на dn комплекси, оптички и магнетни својства на комплексните честички), теорија на лигандно поле (октаедарски комплекс, енергетски дијаграм на МО кај октаедарски комплекс, -сврзување, ефектот на - сврзување врз параметарот на расцепување на лигандното поле) 5. Метали од d-блокот: елементи (застапеност и добивање, физички својства), трендови во хемиските својства, репрезентативни соединенија 6. Метали од f-блокот: лантаноиди (застапеност во природата, физички својства, хемиски својства, координациони соединенија, примена), актиноиди (застапеност во природата, физички својства, хемиски својства, примена) 7. Киселини и бази: хронологија на дефинициите за киселини и бази, концепт на Арениус, концепт на Бренштед-Лори (рамнотежи при пренос на електрони во вода, нивелирање на растворувачите, карактеристики на Бренштед-лориевите киселини (периодични трендови на јачината на киселините во вода, едноставни кислородни киселини, анхидридни оксиди, образување на полиоксо соединенија, неводени растворувачи), концепт на Луис (примери за луисовски киселини и бази, карактеристики на луисовските киселини), реакции и својства на луисовските киселини и бази (основни типови реакции, тврди и меки киселини и бази, термодинамички параметри на киселоста, растворувачите како киселини и бази, хетерогени киселинско-базни реакции) |
||||||||||||||||||
12. |
Методи на учење: Предавања, аудиториски и лабораториски вежби |
||||||||||||||||||
13. |
Вкупен расположив фонд на време |
240 |
|||||||||||||||||
14. |
Распределба на расположивото време |
3+1+3 часа неделно (предавања 45 часа, аудиториски вежби 15 часа, лабораториски 45 часа) |
|||||||||||||||||
15. |
Форми на наставните активности |
15.1. |
Предавања-теоретска настава |
45 часови |
|||||||||||||||
15.2. |
Вежби (лабораториски, аудиториски), семинари, тимска работа |
75 часови |
|||||||||||||||||
16. |
Други форми на активности |
16.1. |
Проектни задачи |
0 часови |
|||||||||||||||
16.2. |
Самостојни задачи |
30 часови |
|||||||||||||||||
16.3. |
Домашно учење |
90 часови |
|||||||||||||||||
17.
|
Начин на оценување |
||||||||||||||||||
17.1 |
Тестови |
90 бодови |
|||||||||||||||||
17.2 |
Семинарска работа/ проект ( презентација: писм./ усна) |
0 бодови |
|||||||||||||||||
17.3 |
Активност, учество, резултати од вежби |
10 бодови |
|||||||||||||||||
18. |
Kритериуми за оценување (бодови/ оценка) |
до 50 бода |
5 (пет) (F) |
||||||||||||||||
од 51 до 60 бода |
6 (шест) (E) |
||||||||||||||||||
од 61 до 70 бода |
7 (седум) (D) |
||||||||||||||||||
од 71 до 80 бода |
8 (осум) (C) |
||||||||||||||||||
од 81 до 90 бода |
9 (девет) (B) |
||||||||||||||||||
од 91 до 100 бода |
10 (десет) (A) |
||||||||||||||||||
19. |
Услов за потпис и полагање на завршен испит |
Присуство на предавања и изработени вежби |
|||||||||||||||||
20. |
Јазик на кој се изведува наставата |
македонски, англиски |
|||||||||||||||||
21. |
Метод на следење на квалитетот на наставата |
анонимна анкета, разговор со студентите |
|||||||||||||||||
22. |
Литература |
||||||||||||||||||
22.1 |
Задолжителна литература |
||||||||||||||||||
|
Автор |
Наслов |
Издавач |
Година |
|||||||||||||||
1. |
Шрајвер, Аткинс |
Неорганска хемија |
Микена, Битола |
2010 |
|||||||||||||||
2. |
P. Atkins, L. Jones, L. Laverman |
Chemical principles: The quest for insight |
W. H. Freeman and Company, New York |
2013 |
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
22.2 |
Дополнителна литература |
||||||||||||||||||
|
Автор |
Наслов |
Издавач |
Година |
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|