1. |
Наслов на наставниот предмет |
ИСТОРИЈА НА ХЕМИЈАТА |
||||||||||||||
2. |
Код |
ХМ-305 |
||||||||||||||
3. |
Студиска програма |
Сите студиски програми на хемија |
||||||||||||||
4. |
Организатор на студиската програма (единица, односно институт, катедра, оддел) |
Институт за хемија |
||||||||||||||
5. |
Степен (прв, втор, трет циклус) |
Прв |
||||||||||||||
6. |
Академска година /семестар |
Зимиски/летен |
7. |
Број на ЕКТС кредити |
3 |
|||||||||||
8. |
Наставник |
Проф. д-р Владимир Петрушевски |
||||||||||||||
9. |
Предуслови за запишување на предметот |
Нема |
||||||||||||||
10.
|
Цели на предметната програма (компетенции): Навлегување подлабоко во корените на хемијата, за да се утврди кој е патот по кој современата хемија достигнала вака високо ниво. Студентот ќе добие претстава за почетоците и развитокот на хемијата, а ќе се запознае со научниот и животниот пат на некои од позначајните научници.
|
|||||||||||||||
11. |
Содржина на предметната програма: Потеклото на името хемија. Почетоците на хемијата. Филозофски размислувања за природата на материјата. Познавања на некои видови материјали (керамика, стакло, метали, бои, алкохол, оцет) и дестилациона апаратура. Алхемиски период. Јатрохемија. Пневматска хемија. Теорија на флогистонот. Антифлогистонска теорија на Лавоазје. Почетоци на аналитичката хемија. Создавање на атомско-молекуларни теории. Средновековни размислувања за структурата на материјата. Теоријата на Lemeri, Wuth, Бошкович, Higins, Lomonosov, Doltn, Bercelius, Gej-Lisac, Avogadro, Canicaro. Откривање на нови елементи. Систематизација на елементите (Deberajner, Wulends, Mendeleev). Достигнувања на хемијата во 19-от век. Развиток на неорганската, аналитичката, органската, физичката хемија и електрохемијата. Теорија на електролитна дисоцијација на Arrenius. Откривање на катодните зраци, електронот, протонот и неутронот. Претстави за структурата на атомот. Откривање на радиоактивноста. Развиток на биохемијата. Хемија на 20-от век. Откривање на полимери, зеолити, DNA, суперспроводници и фулерени. Нобелова награда. |
|||||||||||||||
12. |
Методи на учење: консултации и изработка на самостојни домашни задачи. |
|||||||||||||||
13. |
Вкупен расположив фонд на време |
60 часа |
||||||||||||||
14. |
Распределба на расположивото време |
2+1+0 часови неделно (предавања 30 часови, аудиториски вежби-семинари 15 часови) |
||||||||||||||
15. |
Форми на наставните активности |
15.1. |
Предавања- теоретска настава |
30 часови |
||||||||||||
15.2. |
Вежби (лабораториски, аудиториски), семинари, тимска работа |
15 часови |
||||||||||||||
16. |
Други форми на активности |
16.1. |
Проектни задачи |
20 часови |
||||||||||||
16.2. |
Самостојни задачи |
– часови |
||||||||||||||
16.3. |
Домашно учење |
– часови |
||||||||||||||
17. |
Начин на оценување |
|||||||||||||||
17.1. |
Тестови |
– бодови |
||||||||||||||
17.2. |
Семинарска работа/ проект ( презентација: писмена и усна) |
60 + 40 бодови |
||||||||||||||
17.3. |
Активност и учество |
бодови |
||||||||||||||
18. |
Kритериуми за оценување (бодови/ оценка) |
до 50 бода |
5 (пет) (F) |
|||||||||||||
од 51 до 60 бода |
6 (шест) (E) |
|||||||||||||||
од 61 до 70 бода |
7 (седум) (D) |
|||||||||||||||
од 71 до 80 бода |
8 (осум) (C) |
|||||||||||||||
од 81 до 90 бода |
9 (девет) (B) |
|||||||||||||||
повеќе од 90 бода |
10 (десет) (A) |
|||||||||||||||
19. |
Услов за потпис и полагање на завршен испит |
Присуство на предавања и изработени вежби |
||||||||||||||
20. |
Јазик на кој се изведува наставата |
Македонски |
||||||||||||||
21. |
Метод на следење на квалитетот на наставата |
Анонимна анкета, анонимен тест |
||||||||||||||
22.
|
Литература |
|||||||||||||||
22.1. |
Задолжителна литература |
|||||||||||||||
Ред. број |
Автор |
Наслов |
Издавач |
Година |
||||||||||||
1. |
Л. Андреева |
Историја на хемијата |
ПМФ, Скопје |
2006 |
||||||||||||
2. |
J.R. Partington |
A Short History of Chemistry |
Dover |
1989 |
||||||||||||
22.2. |
Дополнителна литература |
|||||||||||||||
Ред. број |
Автор |
Наслов |
Издавач |
Година |
||||||||||||
1. |
Wikipedia, други извори на Интернет. |